In New South Wales 2

21 december 2013 - Canberra, Australië

Zondag 15 December. 24 graden en zonnig vanuit Bairnsdale naar Eden.

Weer een keertje lekker buiten ontbeten in het zonnetje. Om half tien weggereden en nog even het stadspark bezocht. Druk met dagjesmensen die met dit lekkere weer met een bootje de rivier opgaan, de Clifton Rover. Leuke foto's genomen van ons op een hangbrug in dat park.

door mooie groene valleien gereden rondom Tambo Upper. Een prachtig gebied met ook hier op sommige plaatsen de luidruchtig aanwezige krekels. In de bossen langs de weg een kopje koffie en genoten van de vele vogelgeluiden uit de omringende bossen. Er zitten hier heel erg grote mieren. Zeker 2 centimeter lang, zwart met rode poten. En er staan hier op sommige plekken op termietenheuvels lijkende bouwsels van kalkzandsteen kruimels of het termieten zijn of bouwsels van mieren heb ik niet kunnen zien. Hiern ain Orbust, in Lind NP bij Club Terrace uitgekomen. Een gehucht met enkele bungalows en boerderijen. Daar een heel oud uithangbord van Shell op de foto gezet. Met daaronder een pomp die al lang geen brandstof meer gegeven heeft en een telefooncel van Telstra.

via Con River gaan we bij Genoua rechtsaf richting Mallacoota. Een dorpje aan het einde van een 25 km lange weg vanaf de doorgaande weg naar de kust toe. Veel prachtige baaien en stranden waar volop gevist wordt. Zowel door mensen als door de Pelikanen en meeuwen. Maar ook hier alles gesloten op een enkel cafetaria na waar we een frisdrank gepakt hebben.

Via dezelfde weg terug naar de Higway en dan via Genoa naar Eden. Om half vijf passeren we de staatsgrens en rijden New South Wales binnen.

Die avond vanaf de camping een wandeling gemaakt langs het strand en door de duinen. Heerlijk zonder wind en met een temperatuur van zo'n 20/22 graden. Genieten hoor.

Maandag 16 December. 20 tot 22 graden en licht bewolkt, vanuit Eden.

vroeg eruit omdat ons verteld was dat de vogels hier 's-morgens gevoerd werden en dat er dan naast de lori's ook Geelkuiven Kaketoes en Geelstaart zwarte Kaketoes zouden zijn. Dat viel tegen. Alleen regenboog lori's. Wel op foto en film gekregen.

Door heuvelachtig landschap met hoge heuvels, hoger dan gedacht hier vrij kort langs de kust, richting Bateman's Bay gereden.

Omdat we nog naar De Snowy Mountains wilden en het daar vrij koud kan zijn, een afspraak gemaakt met Apollo voor reparatie van het verwarmingsketel va de airco dat het nog steeds niet doet. Omdat we toch een eind moesten rijden hebben we vele bezienswaardigheden onderweg overgeslagen en zijn doorgereden. We hadden afgesproken dat we rond een uur daar zouden zijn. Maar dat duurde wat langer dan verwacht. We waren er pas net na twee uur na onderweg allen even geluncht te hebben. Om kwart over vijf bij die garage weer vertrokken zonder dat het euvel verholpen was. De man vond alleen een storing aan de electriek die hij in een dag of twee werk wel zou kunnen verhelpen. Niet dus. Hij zou nog kijken of hij 's-avonds nog iets kon vinden en of we dan morgen rond nergens uur nog even langs konden komen. hopelijk had hij dan mee zicht op het probleem en een mogelijke oplossing.

's-avonds een lekkere strandwandeling gemaakt en langs de boulevard geflaneerd zoals ze dat dan zeggen. Ook nu een lekkere buitentemperatuur met zo'n 20/22 graden.

Dinsdag 17 December. 28 tot 30 graden in Bateman's Bay.

Om negen uur in de garage. Geen oplossing te vinden. Dus niet richting de Snowy Mountains ofwel Kosciuszko NP. Maar we blijven aan de noordzijde in de omgeving van Canberra.

Via Nelligen, Braidwood en Bengendore naar Queanbeyan. Een prachtige lange klim vanaf de kust naar een hoogte van zo'n 600 meter. Je kunt je inmiddels de haarspeldbochten en schakelelementen wel voorstellen denk ik. Voor mij is dat heerlijk rijden en de uitdaging om de camper aan het rijden te houden. Heerlijk. Scherpe bochten in klimmen en afdalingen met snelheden van 25 tot 35 km/ u in de klimmen tot zo'n 100/110 km/ u in de lange afdalingen. Hij rolde dan vanzelf naar die snelheid toe. Dus regelmatig flink afremmen was de boodschap. Na Braidwood zaten we op de hoogvlakte en ging het weer een beetje naar benden richting Queanbeyan. Een sjieke naam maar spreek die maar eens goed uit. In Bengadore recht voor het politiebureau in het park een bakje gedaan.

Bij de plaatselijke info-balie in Queanbeyan veel folders opgehaald en info over caravan parken in de hele regio. We moeten vooruit gaan boeken omdat deKerstvakantie periode er aan komt en alle parken dan vol gaan lopen. Ook veel leuke info over Canberra, de hoofdstad van Australië.

Een avondwandeling gemaakt langs de Molonglo River. Alsof de Kaketoes wisten dat ik de camera dit Kee net had meegenomen. Met honderden cirkelden ze rond langs de rivier op zoek naar enkele hoge Eucalyptus bomen om te overnachten. In groepen, net zoals de kauwen dat bij ons doen. Stelletje plaagstoten. Helaas geen opnamen daarvan. Jammer maar het was wel een prachtig gezicht.

Woensdag 18 December. 30 tot 35 graden vanuit Queanbeyan.

Na een telefoontje van Apollo de camper afgezet bij een bedrijf gespecialiseerd in airco en met de bus de stad Canberra ingegaan. Canberra is gepland en opgezet door een Amerikaanse architect, W.B.Griffin in 1912 die daarvoor de opdracht gewonnen had. Dit nadat Sydney en Melbourne er niet aan uit kwamen wie zich de hoofdstad van Australië mocht gaan noemen. Een architectonisch hoogstandje. En dat inmiddels zijn honderdjarig bestaan viert.  Wel op z'n Amerikaans met een in blokken gedeelde opzet. Rechte lijnen en in tweeën gedeeld door de Molonglo River. In het Noorden Capital Hill met de parlementsgebouwen en in het zuiden het Australian War Memorial. Onvoorstelbaar hoeveel jonge Australiërs er buiten Australië, in de vele oorlogen in delen over de hele wereld waarin ze meegeholpen hebben, er gesneuveld zijn. Hele generaties die verloren gegaan zijn.

Een indrukwekkende stad, vooral wanneer je er van bovenaf op kunt kijken vanaf de heuvel met de Telsta TV en Telefoon toren.

De National Gallery of Australië bezocht met kunst uit alle regio's over de hele wereld en met een afzonderlijk expositie over het goud van de Maya's. En een deel met Aboriginal art, de Indische archipel en Frankrijk met werken van Picasso en Cezanne. Ook een deel met onder andere Andy Warhole.

De oude parlementsgebouwen bezocht met voor in het park camperende Aboriginals en anderen die daar protesteren tegen allerlei zaken die hen aangaan, op een soort malievelden als in den Haag. In het centrum van de stad rondgereden in de centennial bus die gratis rondritten door de stad verzorgd naar de belangrijkste en interessantste punten. Een eettentje opgezocht en een broodje gezond genuttigd. Daarna in het centrum verrast. Daar liepen kamelen rond. We waren er in het Noorden en het Westen voor gewaarschuwd dat ze de weg konden oversteken maar hadden er nergens een gezien. Hier liepen ze met toeristen een rondje door het centrum.

bijtijds de camper opgehaald. Ook deze reparateur kon hem niet maken. Apollo gebeld en laten weten dat ze verder geen moeite hoeven te doen maar hem zelf moeten repareren nadat wij hem in Sydney ingeleverd hebben.

Naar Exhibition Park gereden voor overnachting. Een park met een racetrack voor paarden en een stadion voor soccer en cricket. Leuk om dan ook een keer die mooie ranke paarden te zien rennen / draven voor een sulky.

De avond lui en lom doorgebracht bij een temperatuur ruim boven de 30 graden.

Volgende keer meer.

1. Toos:
    21 december 2013
    Vanuit het herfstachtig Etten-Leur wil ik jullie toch hele fijne warme kerstdagen toewensen en een heel mooi en gezond 2014.
    Enne blijven schrijven hè tussen het vuurwerk door.
  2. Jose:
    21 december 2013
    Ik ben weer helemaal bij. Mooie verhalen weer. Ik wil jullie hele fijne kerstdagen wensen en een goede jaarwisseling. Jose
  3. Leonie Huijbrechts:
    21 december 2013
    Fijne kerstdagen, deze dagen zullen voor jullie er heel anders uitzien dan dat je gewend bent. Lekker kerst vieren in de zon. Lijkt me heel raar, maar wel leuk om een keer mee te maken. Geniet nog maar want volgens mij ben je al over de helft van de reis. Groetjes Leonie huijbrechts
  4. Marijke van der broek:
    Hallo,

Hier is het slecht weer,genieten jullie maar van het zonnetje.

Prettige Kerstdagen en een goed 2014

Groeten:Marijke en Cees van der Broek
  5. Pierre Pattijn:
    21 december 2013
    Hoi Riki en Miel, vanuit het koude Lage Zwaluwe wnst ik jullie fijne kerstdagen en een gezond 2014 toe. Hier gaat alles zijn gangentje.
    Groetjes Dian en Pierre Pattijn
  6. Hein en Anita:
    23 december 2013
    Beste Miel en Riki,

Wij wensen jullie vanuit Oisterwijk hele fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2014 toe.
    Wij genieten nog steeds van jullie mooie verhalen en foto's, dus ga vooral zo door.

Groetjes van Hein en Anita.
  7. Fieke en Ruub Tromp:
    23 december 2013
    Hallo Riki en Miel, erg leuk om jullie verslagen te lezen maar vooral om de foto's te bekijken. Wat een mooi land. Wij houden het hier in Etten-Leur wel recht. Geniet ze verder en alvast prettige feestdagen toegewenst.
  8. M. Hagedorn:
    25 december 2013
    Bedankt weer voor jullie reisverslag.Ook hier een klein zonnetje mer Kerst.Fijne kerstdagen en een heel,heel,hele fijne jaarwisseling.Dacht iets eerder dan bij ons!
    Groetjes x Mirca.