1e dag in Darwin

5 oktober 2013 - Darwin, Australië

Hallo allemaal.

Nou daar zitten we dan in Darwin.

Na 12 uur vliegen waren we in Singapore en 4 1/2 uur later konden we door naar Darwin. Je moet dan nog wel rekening houden met het tijdverschil met Nederland maar we hebben er dus iets meer dan 24 uur over gedaan om van huis uit in Darwin terecht te komen. Dat viel al met al toch nog mee. Alleen kwamen we 's-nachts om 3 uur lokale tijd aan en konden we meteen naar bed en hebben daarna een gat in de dag geslapen.

'-smiddags even gaan wandelen om het stadshart te verkennen en dan kom je buiten en krijg je meteen een warme deken over je heen. Bij het naar buiten gaan ongeveer 28 graden en dat liep snel op naar 34 graden.

Enkele leuke kennismakingen;

Er zat in de trein vanuit Breda een stel naast ons dat dezelfde treinreis had en ook dezelfde vlucht naar Singapore. Die hebben we in het vliegtuig alleen nog even gezien terwijl ze voor in het vliegtuig zaten en wij naar onze stoelen achterin liepen. Daarna hebben we ze niet meer gezien maar dat is niet zo gek wanneer er meer dan 500 mensen in een vliegtuig zitten.

Gisteravond kennis gemaakt met een Nederlander die  voor Shell aan het werk is op een boortoren (Rig zoals hun dat noemen) die in de haven van Darwin ligt voor onderhoud. Hij had nog wat leuke weetjes.

Wij verbazen ons soms over de strenge milieu eisen bij ons maar hier is het nog een graadje erger. Voordat zo'n rig de Australische wateren in mag moeten de peilers allemaal schoongemaakt worden tot op het staal toe omdat er enorm veel " marine-life" aan vast gegroeid zit. En er zijn hele strikte procedures voor het meenemen van voedsel naar het rig en het afvoeren van restanten. Alles in afgesloten en verzegelde containers.

Maar goed die man "Jaap"  was weer helemaal gelukkig dat hij na zo lange tijd weer Nederlands gesproken had.

Voor de rest hebben we nog niet zoveel beleefd maar wat niet is gaat zeker nog komen.

Vandaag is het zaterdag en weer erg warm. We beginnen te wennen aan het feit dat het water al snel van je lijf stroomt wanneer je buiten komt. Drinken is dan het advies en dat doen we dan ook volop.

Morgen vroeg gaan we kijken of we iets kunnen zien van de start van de World Solar Challenge waar ook drie Nederlandse team deelnemen.

We hebben enkele leden van een Amerikaans team in ons hotel en die wisten ons te vertellen dat de eerste auto om 8.30 uur vertrekt. We proberen nog aan een strartschema te komen zodat we weten wanneer de Nederlandse teams vertrekken. Julie zien morgen of later wel een keer of dat gelukt is.

De groetjes en tot het volgende stukje leesvoer.

1. Leonie Huijbrechts:
    6 oktober 2013
    Er staat jullie nog veel te wachten daar in dat grote land. Heerlijk maak er iets moois van. Gr Leonie
  2. Connie van Dongen:
    9 oktober 2013
    Ha Riki en Miel, José heeft de link doorgestuurd dus meteen even gekeken. Fijn dat jullie reis goed is begonnen. Gaat helemaal goedkomen hoor! Lekker genieten van al het moois ♡♥ Beetje jaloers ben ik wel hoor ;-) Tot horens! Xxxx