Van Darwin tot Katherine

10 oktober 2013 - Katherine, Australië

Vandaag is het donderdag 10 oktober.

De laatste keer was zaterdagmorgen vanuit Darwin.

Nu een klein stukje van de dagen erna.

ZATERDAG 5 oktober. 34 graden.

Aan het einde van de middag een wandeling gemaakt door de Botanische tuinen vlak bij ons hotel. Een prachtig aangelegde tuin met allerlei soorten natuur zoals die hier voorkomen, van wetlands tot rainforest en savannah. Zie foto's.

ZONDAG 6 oktober. 34 graden.

's-morgens vroeg naar de start van World Solar Challenge geweest bij het parlementsgebouw van Darwin. Er waren inderdaad drie Nederlandse teams, van Eindhoven, Delft en Twente en 4 wagens. Eindhoven had ook als bijzonderheid een gezinsauto op zonne-energie. En daarnaast waren er nog zeker 70 andere teams uit de hele wereld.  We hebben ze op foto en video maar zullen jullie niet vermoeien met een hele serie. Enkele foto's of stukjes video zullen we proberen te plaatsen.

En voor de busschauffeurs.

Ook hier kennen ze Veolia. Alleen dan als maatschappij voor waste-disposal. Een klein stukje video laat dat zien.

's-middags de camper opgehaald en naar Howard Springs in Whitewood gereden.

Voor de vogelaars. In Darwin alleen enkele Lori's gehoord en gezien, naast vele andere voor mij onbekende soorten en ibissen. Weinig kromsnavels tot nu toe.

MAANDAG 7 oktober. 36 graden.

Onderweg naar Jabiru de Fogg Dam wetlands bezocht. Veel waarschuwingen voor levensgevaarlijke zoutwater krokodillen. Het water bleek erg laag te staan er waren dan ook geen krokodillen te zien. Alleen veel watervogels en waterlelies.

Door naar Kakadu-park dat zijn naam, naar Nederlandse gedachten, nog niet die inhoud gaf die wij verwachten. Namelijk vele Kaketoe's. Nog geen gezien.

Ondewerweg erg veel roadtrains tegen gekomen. Kolossale dingen waarvoor je automatisch een beetje extra aan de kant gaat. We hebben er een op video gezet.

Jabiru is het meest Noordelijke plaatsje dat we bezocht hebben. Het is een klein dorp zonder bezienswaardigheden.

En toen 's-avonds. Voor het eerst kaketoes gezien en niet zo'n klein beetje ook. Tientallen zo niet enkele honderdan die kwamen roesten voor de nacht. In wolken zoals bij ons 's-avondfs de kraaien of kauwen gaan roesten.

En allemaal naaktogen met die blauwe oogringen.

DINSDAG 8 oktober. 37 / 38 graden. Het wordt steeds warmer hier.

In de vroege ochtend aangenaam verrast door een koppeltje zwarte roodstaart kaketoes die even de buurt kwamen verkennen en meteen weer weg waren.

Daarnaast weer de maaktogen die aan het stoeien waren en aan de kranen gingen hangen om de laatste druppels water er uit te snoepen.

Vanuit Jabiru naar het noordelijkste puntje van Australie gereden en wel Ubirr National park waar de aboriginal rock art sites zijn. Daar hebben we rotstekeningen gezien die vanaf enkele duizenden jaren terug tot halverwege de 18e eeuw gemaakt werden.

Vanuit Ubirr (je spreekt het uit met een korte oo en dan bir) naar Cooinda gereden naar het Gagudju Lodge. Een groot familie-park waar het erg rustig was met vakantie gangers. Het is kennelijk de stille tijd van het jaar. Ook hier weer enorm veel naaktoog kaketoes.

En dan is het niet fijn wanneer je al die dagen met oplopende temparuren aan de airco gewend raakt, dat die dan plots de geest gegevenlijkt te hebbben.

Gelukkig kwamen we er met enige hulp achter dat het goed is om de aansluiting van de stroom op de powered site nog eens te controleren en opnieuw aan te sluiten. Gelukt en we hadden weer airco. pffff.

Een cruise geboekt voor de volgende morgen met vertrek om 06.30 uur.

WOENSDAG 9 oktober. 40 / 42 graden. Hoezo warm !!!!!

Een ochtend cruise gemaakt op de wetlands van Yellow Water.

Veel gezien. Prachtige natuur. Van Visarenden tot IJsvogeltjes en van Ekster (magpie-) ganzen tot fluiteenden. En zoet- en zoutwater krokodillen. Omdat het het droge seizoen is stond het water vrij laag maar er stond overall toch nog minstens anderhalf tot 3 meter water. En dan te bedenken dat er in 2007 6 meter meer water stond waarbij een gebied van enkele honderden vierkante kilometers onder water verdwenen was. Normaal stijgt het water hier tijdens het natte seizoen met ongeveer 1 1/2 tot 2 meter.  Aansluitend een gezamenlijk ontbijt buffet waarbij we ons tegoed gedaan hebben aan een voor onze doen fors ontbijt.

Hierna zijn we vertrokken naar Katehrine. Een tocht tussen Cooinda en Pine Creek van ongeveer 150 kilometer waarbij we maar een stuk of 6 of 7 tegenliggers tegen kwamen. En dat bij een temperatuur van boven de 40 graden.

Net voor Katehrine gezwommen in de Eddith Falls. Een laag gelegen meertje onderaan meerdere watervallen. Heerliijk koel water.

In Katherine de nodige inkopen gedaan en de overnachting geboekt in Lake Vieuw Park aan de zuidkant van Katerine

Nou dan gaan we nog even proberen om wat foto's te plaatsen en zien jullie onze teksten van de komende tijd wel weer komen.

De groeten vanuit Katherine.

1. Toos:
    10 oktober 2013
    Hier begint echt de herfst de winterjassen mogen nu dus uit de kast .
    Jaloers op jullie??? Nee hoor .
    Groetjes uit het natte kill etten leur
  2. Aline:
    Dag Riki en Miel,
    Wat een prachtige foto's!
    Je lijkt wel een volleerde fotograaf Miel of is het Riki?
    Ik verheug me al op het volgende verslag met mooie foto's.
    Dikke knuffel van Guus en mij en de kids.
  3. Guus:
    10 oktober 2013
    Wie het reisschema en de plannen van Riki en Miel wil weten, kan terecht op: http://www.rikienmiel.uitaustralie.nl/

Miel, je loopt 1 dag voor op de kalender, want het is Donderdag 10 oktober.
    Groetjes - Guus.
  4. Chris en ria:
    10 oktober 2013
    keileuk om dit zo te volgen. Geniet erva
  5. Arno:
    11 oktober 2013
    Temperaturen boven de 30 graden zijn wij niet aangewend he en dan te bedenken dat het daar voorjaar/zomer is , ik heb begrepen dat het rond de kerst in het noorden makkelijk 40 graden kan zijn.
    Gelukkig gaan jullie naar het zuiden daar zal het wel beter zijn.
    Gaan jullie nog vliegen over de bungle Bugle (die bijenkorven ) ?
    Veel succes en rij veilig
  6. Hein en Anita:
    11 oktober 2013
    Hallo Miel en Riki,

Zojuist hebben wij met veel plezier jullie verhaal gelezen. Wat een avontuur zeg!! Ik (Anita) zou willen dat dit mijn verhaal was. Het lijkt mij echt geweldig om een keer te zien. De foto's en video's waren erg mooi. Hopelijk krijgen wij nog veel moois te zien de komende tijd. Ik heb alleen 1 vraagje aan jullie en dat is of jullie wat van de temperatuur hier naartoe willen sturen, want het is hier nat en koud. Heel veel groetjes van Hein en Anita.
  7. Rian siep:
    12 oktober 2013
    welcome to Australia.
    Did you go to the top of Edith falls?photo shows bottom falls.
    How are you both coping with the hot weather?
    When you get to Port Headland you must turn off and head to Karijini national park,which is towards Tom Price,it is well worth it!! the gorges are spectacular! if you don't mind walking through water theigh high and climbing. will keep in touch love Siep and Rian
  8. Hans& Addy:
    12 oktober 2013
    Hoi jullie tweekes,
    Alles goed, gewoon vanuit Etten-leur na weer een paar dagen in mooi Zeeland vertoefd te hebben lekker thuis nu, campertje spic en span in de stalling met plannen voor 2014.
    Liefs en mooie reis, Hans en Addy
  9. Jos en Corry Willekes:
    13 oktober 2013
    Wat een avontuur daar, Lekker warm, hier is het maar koud en nat de bomen waaien om onze oren, maar voor de rest gaat het goed hoor. Fijn dat jullie je vermaken.
    Nog een mooie tijd daar en tot horens of ziens, en pas op voor de crocs,
    Groetjes Jos en Corry
  10. Thiely:
    15 oktober 2013
    Leuk mee te lezen en zeker als je er nooit bent geweest. Je zit precies aan de andere kant ,waar ik ben geweest . Maar ik blijf je volgen ,we komen van zelf op plekken waar ik nog naar toe wil en dus kan ik van je leren. Het is hier vooral nat ,nat en nat ! Dus geniet van dat zonnetje daar ! Het zal je goed doen! .

xxx Thiely
  11. Emma:
    24 december 2013
    Hoi ome Miel en tante Riki,

Jullie vermaken je daar heel erg goed zo te zien! Ik wil jullie heel veel lieve kerstgroetjes sturen, niet vanuit Nederland, maar vanuit Colombia. Ik ben ook een verre reis aan het maken. Net als jullie heb ik een hoop te vertellen.

Geniet van de kerstdagen en oud en nieuw!!

xxx Emma