Nieuw Zeeland zuid-eiland 1

9 januari 2014 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 3 Januari. 30 tot 33 graden vandaag in Sydney.

We vertrekken om half elf en zijn om drie uur in Christchurch. Alleen is het daar dan twee uur later dan in Sydney. We lopen nu een halve dag voor in tijd op Nederland.

Na ingecheckt te hebben in het hotel zijn we te voet even de binnenstad in gegaan.

Verschrikkelijk wat een ravage. We zijn hier in 2007 ook geweest en toen was het een prachtige binnenstad en nu liggen daar enorm veel gebouwen in puin, half ingestort of onbewoonbaar/onbruikbaar verklaard dor de aardbevingen in 2010 en 2011. Drie stuks bevingen binnen een half jaar tijd hebben erg veel vernield. De Kathedraal in het centrum is voor het grootste deel ingestort. Het oude stadscentrum is nog volledig afgesloten voor alle verkeer. De tram rijdt al ruim drie jaar niet meer. Gebouwen staan in steigers vanwege het herstelwerk of zijn tijdelijk met grote stalen balken gestut. Gedeeltelijk gesloopt of alleen nog maar afgezet met hekwerken om nieuwsgierigen voor hun eigen veiligheid buiten te houden. En van wat we te horen krijgen zijn er toen duizenden dakloos geworden in de buienwijken waar erg veel huizen onbewoonbaar raakten. Er wordt hard gebouwd aan nieuwe wijken net buiten de stad maar daarvan zijn de huurprijzen enorm hoog vergeleken met de prijzen van voor de bevingen. Nu nog een trieste stad en men hoopt dat over 5 jaren alles weer is opgeruimd en opnieuw is opgebouwd. Erg jammer van zo'n mooie stad.

Zaterdag 4 Januari.  20 to 24 graden en licht bewolkt.

De camper opgehaald en grondig geinspecteerd na onze ervaringen met de vorige. We gaan nu rijden met een VW motorhome en vertrekken 's-middags naar Okains Bay na eerst de broodnodige eerste boodschappen gedaan te hebben. Okains Bay ligt op Banks Peninsula, pal ten Oosten van Christchurch en dan aan de Noordzijde daarvan. Een eenvoudige camping tussen de bomen maar erg druk en gezellig. En aan een prachtige inlet met een mooi strand waar veel gesurft wordt. Over de heuvelrug zijn we naar zee gereden. Het is hier niet zo hoog als we al eerder mee maakten maar toch een behoorlijke tour door licht bergachtig gebied. .

Zondag 5 Januari. Het is ongeveer 22 graden wanneer we vertrekken.

Eerst naar Akaroa, een beetje zuidelijker en een echte toeristenplaats aan het water. Na een mooie rit door de bergen met weer veel bochten en afdalingen en bergop rijden komen we bij de haven terecht. Onderweg een beetje regen maar in Akaroa weer lekker weer. Even de haven bekeken, een bakske gedaan en toen weer terug gereden richting Christchurch om van het schiereiland af te komen. En bij Apollo toch nog snel enkele dingen opgehaald die ontbraken. Daarna doorgereden naar Ashburton en een camping opgezocht. We zijn daarbij door een vlak gebied met veel groen en koeien gereden. De eerste grote boodschappen gedaan zodat we er de komende dagen tegen kunnen en een beetje de stad verkend.

Maandag 6 Januari.  22 graden en zonnig.

In de stad geparkeerd en een sim-kaart gehaald met een telefoonnummer voor New Zealand. Wat winkeltjes bekeken en terug naar de camper gelopen. En ja hoor dat troffen wij weer. Niet gezien dat er een parkeermeer recht voor onze neus stond dus een bon. De 40 NZ-dollars maar snel gaan afrekenen dan hadden we dat ook weer gehad. Dat zijn ongeveer 25 Euro. Zondegeld. Maar ja dan moet je maar opletten. Achteraf gezien hadden we  daar voor 1 dollar twee uur kunnen parkeren.

Verdergegaan en afgezakt naar de kustlijn om niet over de hoofdweg te hoeven rijden. Helemaal bij de kust konden we niet komen. Dat lukte pas bij Coldstream, een buurtschap bij het plaatsje Hinds. Daar zat de weg maar een tiental meters vanaf de kustlijn. En de kliffen zijn daar niet hoog, maar een meter of 4 tot 5 maar  steil en nog geen 15 meter van de kliffen begint de zee al. De kust bestaat hier uit een soort kleigrond die helemaal gevuld is met grote en kleinere kiezels. Maar 15 meter en dan zit je in de Pacific Ocean. Wel leuk om te beseffen dat aan "overkant" het Westen van Amerika ligt. Weer van de kust af en naar Ealing gereden. Dat gebied is net zo vlak als Nederland, net zo groen en met erg veel koeien en met mooi aangelegde wegen die goed onderhouden zijn. Weilanden, sloten, beekjes, hoge heggen van een soort reuze coniferen. Het leken wel de polders bij ons. Alleen de sloten stonden hier helemaal vol met wit water dat ook erg hard stroomde. Verderop bleek dat water van de gletsjers afkomstig te zijn dat via deze aangelegde sloten met kleine watervallen en spaarbekkens weggeleid werd naar de zee. In het westen zagen we de bergen die aan de West kust van dit Zuid-eiland liggen. Hemelsbreed ongeveer 150 km verderop en op het oog vlak bij. Besneeuwde bergtoppen die helder wit oplichten in het zonlicht.

Via Ealing zijn we via Geraldine naar Fayrlie waar we een camping gevonden hebben in het stadspark. Een kleine camping met veel gasten. Het is ook hier grote vakabtie tijd.'s-avonds werd het al snel koeler en zakte de temperatuur naar zon 15 graden.

Dinsdag 7 Januari.  Bewolkt en 17graden.

We gaan het verschil met het weer in Australie goed merken.Op weg naar Lake Tekapo en richting Mount Cook. De hoogste berg van New Zealand met zijn ruim 3700 meter hoge top.Nat voorbij Fayrlie begint het goed te regenen en op de temperatuurmeter van de auto zien we de temperatuur onderweg varieren tussen de 10 en 18 graden. Onderweg rijden we door erg weidse valleyen met op de bergwanden grote stromen keien als lavastromen en groen grasvlakten en maar erg weinig bomen. Wanneer we bij Lake Tekapo aankomen is het 10 graden en het regent. Jas aan en toch maar een stukje gaan lopen toen het even opklaarde.

Even gekeken bij de Church of the Good Shepard, een klein kerkje, gebouwd in 1935 aan het meer dat een icoon blijk te zijn voor deze streek. Hierna zijn we doorgereden naar Twizel en hebben we vanwege de constante regenval al vroeg een camping opgezocht. En toen het droog was hebbenw e een flinke wandeling gemaakt langs de rivier. Geen klim- of klauterpartijen maar een vrij vlakke natte wandeling. En een erg snel stromende rivier. Maar dat zijn alle stromen waar hier water in staat. De gletsjers voeren hier enorme hoeveelheden water aan die hun weg moeten vinden naar de zee. Hele blauwe meren vanwege het bergslib en heldere rivieren die bekend staan om de aanwezigheid van forel en zalm.

Woensdag 8 Januari. 17 graden in Twizel.

We rijden vandaag naar Mount Cook, ongeveer 65 km ten Noorden van Twizel. Een prachtig aangelegde weg, uiteraard omdat daar een druk skigebied aan het einde ligt. Alleen viel het een beetje tegen omdat we niet de hoogte in gingen zoals we gedacht hadden maar het vrij vlak bleef. Al met al toch wel een hoogte bereikt van iets boven de 1000 meter maar dat over een afstand van ruim 50 km stelt niet veel voor. Erg druk met kampeerders en anderen die net als wij misschien dachten de sneeuw te kunnen aanraken of dat we bij de gletsjer konden komen. Helaas daar was het al te warm voor en gen sneeuw op die hoogte. Toch hebben we ons ook daar vermaakt met een lekkere wandeling in de frisse lucht. Het water van de meren is hier lichtblauw van kleur door het bezinksel van de bergen dat er in blijft zweven en niet bezinkt.

Vanaf Mount Cook zijn we naar het zuiden naar de kust gereden naar de plaats Oamaru. Een mooie route door in het begin bergachtig landschap dat naar de kust toe steeds vlakker en weidser werd met meer groene weilanden en erg grote kuddes koeien. We hebben vanuit Christchurch bij Apollo een apart apparaatje meegekregen dat wit op de Gps-positie waar je bent en herkent in welke richting je rijdt. Dat schakelt naar de radio en wordt Tourism radio genoemd. Die geeft onderweg informatie over waar je bent en waar je naartoe rijdt. Veel leuke maar toeristische tips met een commercieel kantje vanwege de sponsors maar dat lijkt logisch. Wel makkelijk omdat je dan minder hoeft op te zoeken en ook zaken tegen komt en hoort die je anders ontgaan zouden zijn.

Tegen vijf uur waren we op de camping in Oamaru. Een lekker stekkie gevonden tegen de boskant en naast de rivier. We blijven hier twee dagen. Effe bijtanken.

Volgende keer meer vanuit een nu voor ons kil Oamaru aan de Oostkust.

En o ja we hebben weer een aantal foto's bij geplaatst. De eersten van New Zealand komen d volgende keer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Aline:
    9 januari 2014
    Het mooie landschap uit de film "De lord of the rings" is in new Zealand opgenomen.
    Dat gaan jullie allemaal nog zien!
    Gelukvogels!!

Knuffel, Aline.
  2. Anny:
    9 januari 2014
    Hoi gullie, wel een overgang in temperatuur, das wennen. Ook meer vlakke wegen en terrein, minder gevaarlijk voor jullie wandelingen. Hoop dat de temperaturen wat aangenamer worden. Geniet van de natuur enne zijn daar ook mooie vogels?
    Groetjes uit een voor ons land hoge temperatuur. Gister 13 gr vandaag 9gr. Maar t weekend gaat het eindelijk kouder worden! Zeggen ze!?
    Groetjes Anny
  3. Christien:
    9 januari 2014
    Leuk te lezen over Katoomba en Sydney, Ieren walk down memoryl lane voor ons, vooral de ontspannen houding van de mensen daar.
    We zijn benieuwd naar de verhalen van Nieuw Zeeland onze reis staat gepland voor begin maart .nogveel plezier
  4. Thiely:
    10 januari 2014
    Gelukkig en een gezond 2014
    En blijven reizen en schrijven hahahahaha