Sluitstuk Australië.

7 januari 2014 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal. We hebben veel in te halen.

Op dit moment type ik dit vanuit Twizel in Nieuw Zeeland. Dat plaatsje ligt ongeveer 60 km ten zuid-oosten van Mount Cook.

Maar waar waren we gebleven. Ik zal de laatste week proberen samen te vatten in een niet al te lang verhaal want ik weet niet hoelang deze internet verbinding stand houdt.

Van vrijdag 27 december 2013 t/m donderdag 2 januari 2014 .

Vrijdag 27-12.

Met de trein naar het centrum van Sydney gegaan. In de stad het Opera House en Harbour Bridge bekeken. Blijft iets bijzonders ook al hebben we het al een paar keer gezien. Met de Ferry naar Darling Harbour gegaan en daar wat gewinkeld en gewandeld.

Darling Harbour is een deel van de stad aan de haven en heeft allerlei attracties, winkels, restaurants en andere eettentjes en barretjes. Een gezellig stuk aan de haven. We troffen het, heel de dag lekker en zonnig weer en iedereen is daarbij dan meteen gezellig en in een goed humeur. Wel erg druk. Het is vakantietijd en dat is ook goed te merken. Maar dat wisten we van tevoren.

Zaterdag 28 december.

We rijden vandaag via Mona Vale naar Palm Beach, aan de Oostkust boven Sydney. Palm Beach is een strandplaats. Net voorbij Mona Vale leek het wel op een zonnige stranddag rijdend naar Zandvoort of Scheviningen. Een drukte van belang en al vroeg in de file. Net boven Mona Vale zijn we daarom omgedraaid en terug gereden. Het was een lange file en maar aansluiten. Niks voor ons. Aan het strandje in Mona Vale een bakske gedaan en daarna zijn we Ku-Ring-Gai-Chase NP ingereden naar West Head lookout.

Vanaf dat punt konden we Palm Beach zien liggen en het was op het water net zo druk als op de weg. Heel veel zeiljachten, motorboten en waterscooters. Een uitgelezen stranddag voor erg veel mensen.

Aan het einde van de middag zijn we naar EMU-Plains gereden naar familie.

Hierna hebben we enkele gezellige en fijne dagen gehad met familie en kennissen.

Maandag 30 december.

Met z'n vieren het stukje van Zuid-Oost Australië bekeken dat we nog gemist hadden. We zijn via Wollongong en Kiama naar Kageroo Valley gereden. Een schitterende route en we hebben veel plezier gehad. 'S-avonds lekker uit eten geweest in de club van de Penrith Panthers. Een erg rijke club met eigen casino, bars, restaurants, bioscoop en nog veel meer van die zaken. Zo zul je ze in Nederland niet vinden.

Dinsdag 31 januari. Oudejaarsdag.

Overdag boodschappen gedaan en bij kennissen op bezoek geweest. Aan het einde van de middag met z'n vieren met de trein naar Sydney-central. Tegen half acht waren we in de stad en enorm wat een volk was er op straat zeg. En die kwamen allemaal voor het vuurwerk in de haven. De hele binnenstad was autovrij gemaakt en overal liepen duizenden mensen op straat. Bij het Opera House konden we al niet meer komen. Vol en afgesloten. Bij Circular Kay idem. Via de Rocks en wat sneeky gedoe terecht gekomen op de kade tussen het Opera House en Harbour Bridge. Een prima stekkie. Alleen was het ook daar erg druk. Veel mensen die op dekentjes op de grond lagen te wachten en enkelen hadden zelfs een klein tentje opgezet. We hebben toen vier uur aan een stuk gestaan. Zelf gaan zitten of gaan verstaan was er niet bij. Je had nog geen plek om je voeten een keer te verplaatsen. Maar achteraf was dat allemaal meer dan de moeite waard.

Om negen uur een eerste vuurwerkshow voor de kleinsten. En dat was al grootser dan wat we in Nederland ooit eerder gezien hadden dus dat beloofde wat. Bij het aftellen van 10, 9, etc naar 0 liepen de rillingen over onze rug. Wat een geluid maken dan bijna anderhalf miljoen mensen met elkaar aan de havenkant. Enorm. Allemaal samen hardop schreeuwend aftellen tot het nieuwe jaar begint en de vuurwerkshow.

En toen brak een vuurwerkspektakel los dat met geen pen te beschrijven is. Ik ga het toch een klein beetje proberen hoor. Fenomenaal, groots, indrukwekkend, verbluffend, koude rillingen, schrikken van de klappen, verbazing over alle kleuren, vormen en geluiden. En een finale die je tot in je binnenste raakte. Erg emotioneel zelfs. Fantastisch en we hebben er met z'n allen, met zere voeten, enorm van genoten. We waren pas om vier uur terug thuis. Uiteraard eerst nog enkele sms-jes naar thuis gestuurd en toen rap naar bed.

Aan de manier waarop hier met het goed en veilig afvoeren van zo'n grote mensenmassa wordt omgegaan kan men in menig land een puntje zuigen. Honderdduizenden op de straten. Overal waar je keek waren de straten vol met lopende mensen die zongen, klapten, elkaar feliciteerden en geen enkel onvertogen woord. Stations die vol waren gelopen werden op tijd afgesloten en het publiek werd door de hele binnenstad op de hoogte gehouden. Ook het volgende station dat volliep werd afgesloten voor de veiligheid. En de hele horde bleef kalm en rustig zijn weg vervolgen naar het volgende station. Enorm veel politie op straat maar het enige wat die deden was goed opletten en mensen aanspreken die samen stil gingen staan. Zij werden aangesproken om door te lopen zodat er geen opstoppingen kwamen. Een pluim op de hoed van de stad Sydney voor hoe die hier met crowd-control omgegaan zijn. Fantastisch geregeld.

Nieuwjaarsdag en de ochtend van 2 januari met familie van beide kanten doorgebracht. Veel bijgepraat, verhalen, kennismakingen en plezier.

En 's-middags de camper weggebracht naar het depot bij het vliegveld. We hebben hier ruim 17.000 km gereden en ruim 1800 liter diesel verstookt. Veel gezien maar ook nog zoveel dingen niet gezien. We moeten toch nog een keertje terug hoor.

Daarna in een hotel vlak bij het vliegveld overnacht. Morgenvroeg vliegen we naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. Volgende keer meer.

1. Reinier:
    7 januari 2014
    Een knetterend einde van een mooie Australie trip :-)))
  2. Toos:
    7 januari 2014
    De beste wensen nog voor jullie
  3. Anny:
    7 januari 2014
    Voor jullie een extra lang gelukkig en gezond 2014 ! Een bonus dit jaar!
    Wij hebben n flits gezien van jullie vuurwerk, geweldig!
    Geniet nu in Nieuw-Zeeland!
  4. Jose:
    7 januari 2014
    Super om dat zo mee te maken.lijkt me geweldig
  5. Ad en Ria Dijkers:
    8 januari 2014
    Miel en Riki mede namens alle collega's van de wijkbus wensen wij jullie alle goeds voor 2014 en geniet nog van al het moois dat jullie daar ontdekken! We hebben jullie gisteren tijdens onze nieuwjaars-bijeenkomst wel gemist hoor!
  6. Thiely:
    10 januari 2014