Een rustige week en toch veel nieuwe dingen gezien.

31 oktober 2013 - Geraldton, Australië

Hoi allemaal.

Vandaag is het donderdag 31 oktober en we zitten in Geraldton. Temperatuur is nu net geen 30 graden. Een terugblik op de afgelopen week.

Woensdag 25 oktober. 30 graden.

Zoals Guus ons melded hebben we nog geen foto van ons "Huis" voor deze tijd in Australie laten zien. Hierna prober ik weer een aantal foto's te plaatsen en dan ook van onze camper.

We waren er vroeg uit om bijtijds in Monkey Mia te komen vanuit Denham. Om net over 8 uur waren we er en het was al best druk. Er waren een stuk of tien Bottle-nose dolfijnen naar de kust gekomen. Dat is kennelijk een verhaal van overlevering van ouders op kinderen want ze komen elke morgen en dat al jarenlang. Ook de kleinsten komen dan mee en leren de routine van het aanwezig zijn en van enkelen die gevoerd worden. Na tekst en uitleg door enkele dames in het water bleken er enkele dolfijnen te zijn die wel erg gemoedelijk waren en met de dames, bijna tegen hun benen aan, mee bleven zwemmen toen zij langsaam heen en weer liepen tijdens de uitleg. Daarna kwamen er 5 mensen bij met emers met enkele vissen en kregen sommigen de kans om een vis te geven aan een van die dolfijnen. Best wel leuk om te zien hoe mak die dieren waren zonder dat ze echt aangehaald warden. Dat aanhalen of aaien was overigens nadrukkelijk verboden. Ongeveer drie keer achter elkaar wordt dat 's-morgens gedaan, telkens na ongeveer een uur. Interessant geheel maar met een fors toeristisch tintje.

Hierna naar Shell beacht gereden. Een kilometres lang strand dat is opgebouwd uit miljarden kleine schelpjes. Een klein deel van dat strand was afgezet en daar werd kalk gewonnen uit de daar opgehaalde schelpen. Prachtig helder blauw water. Een tropische lagune zoals je die voorgeschotels krijgt op tv.

Hierna gereden naar Hamelin pool waar we enkele soorten stomalotieten bekeken hebben.Een stukje ontstaan van onze aardkloot ligt daar voor je neus. Met informatiebordjes wordt je tekst en uitleg gegeven over het onstaan van die enkele miljarden jaren oude rots /koraal formaties. Daaruit zijn in het extreme zoute water uiteindelijk bacterien gaan groeien en hebben zich landdieren ontwikkeld. Evolutie over een onvoorstelbaar lange periode.

In de middag naar Kalbarri gereden en een camping aan de kust opogezocht. 100 meter van het strand / de Indische Oceaan. Onderweg was te merken dat het landschap langzaam aan veranderd. Van lage struikjes en grassen naar lagere heuvels en grotere struiken met enkele bomen. Ook de eerste in bloei staandestruiken gezien met voornamelijk banksia's. Onderweg langs de weg enkele kleine wilde pompoenen  en de eerste graanvelden gezien. Deze streek is de graanschuur van Australie. Erg uitgestrekte velden met een soort graan van ongeveer 30 cm hoog dat er zeer verdord uitzag. Maar dat kan ook niet anders wanneer de planten het hier wat betreft vocht moeten hebben van de nachten en de dauw in de morgen.

Zaterdag 26 oktober. 28/29 graden. In Kalbarri.

We gaan op avontuur naar Kalbarri NP. Om 07.30 uur zijn we bij Hawks head, een rotsformatie in de vorm van een haviukshoofd. Prachtige valleyen met de eerste - zij het wat dun begroeide  - bossen. Een stromende rivier met niet al te veel water. Je kunt hier zien dat het einde van de wintertijd nadert. Een erg lage waterstand. Om 09.30 uur vertrekken we daar maar weer. De temperatuur vliegt omhoog en daarmee gelijk ook het aantal aanwezige irritante vliegjes. Op de terugweg naar de camping een bloemenpark willen bekijken. Dat bleek gesloten te zijn en stond te koop. Ook hier merk je dat de recessie toeslaat. Een gesloten park, leeg staande of te koop staande winkels, restaurants en andere zaken. En ook hier veel huizen die te koop staan. Jammer.

Op het eidne van de middag lekker " thuis"  een wijntje gedronken en onszelf getrakteerd op een sirloin biefstuk van de BBQ. Vroeg naar bed en even voorslapen. Door het tijdsverschil met Nederland vannacht om 1 uur (NL-tijd 19 uur) even skypen.

Zondag 27 oktober. 29/30 graden. Nog in Kalbarri

Een rustige dag vandaag. Naar rainbow Jungle gereden, een vogelpark iets ten zuiden van Kalbarri.Ee erg mnooii aangelegd park uit 1969 dat inmiddels niet meer rendabel is en ook te koop staat. Veel locale soorten vogels maar ook de bekende Zuid-Amerikaanse soorten zoals de Zonparkieten en de Ara's. Hier voor het eerst ook de hybride vorm gezien tussen Twenty-Eight en Port Lincoln parkieten. De Port Lincolns hebben dan wel een gele buik met wat groen erdoor maar ook een rode voorhoofdsband. Het voordeel is dat de natuur hier zelf een handje helpt om het mooi te maken met de weelderige plantengroei in het park. Daardoor zijn ideale schuilplaatsen ontstaan voor de vele soorten die losvliegen in de enorme vrije vlucht hal.

's-middags en 's-avonds even naar het vissen gaan kijken. Er worden hier vanaf de kant voornamelijk squids - een soort inktvissen gevangen en haringen. En schoonmaken gebeurt aan de kant op special daarvoor door de locale gemeenten aangelegde tafels met vers water. Net als de prima verzorgde publieke toiletten en BBQ's.

Maandag 28 oktober. 30 graden.Laatse dag Kalbarri.

Weer vroeg eruit en opnieuw naar het NP getrokken. Bij Nature's window geweest. Een rotsformatie waar je door een open "oog" in een rots de omgeving kunt bekijken.  Ook nu weer op tijd terug vanwege de warmte en de hoeveelheid vliegjes.

Om 08.45 uur gekeken bij het voederen van de Pelikanen aan het strand voor de camping. Een dagelijks ritueel dat je ook kunt zien aan de hoeveelheid Pelikanen die je dan ziet terwijl je er overdag misschien bij toeval een of twee kunt zien. Om 10.15 uur vertrokken in de richting van Geraldton. Onderweg nog Bluff Cliff bekeken . Daar starndde in 1618 het Nederlandse VOC schip de Zuytdorp.

Bij Port Gregory het Pink Lake bekeken. Een bijzonder fenomeen waarbij het water rose gekleurd is door een bepaalde soort algen of bacterien. Je merkt hier dat je dichter bij een grotere plaats komt door het grotere aanbod van verkeer. Geraldton heft net als Etten-Leur iets meer dan 40.000 inwoners.

Aan het einde van de middag een strandwandeling gemaakt. Vrij winderig en daardoor een meer aangename temparatuur.

Dinsdag 29 oktober. 29 graden. In Geraldton

De stad in geweest, boodschappen gedaan bij Woolworths en de St.Francis Xavier kathedraal bezocht. Die is nog geen 100 jaar geleden gebouwd en is qua afmetingen niet te vergelijken met Kathedralen in Europa maar voor deze plaats een imposant gebouw dat zijn plaats in de stad nadrukkelijk opeist.

Naar het West Autralien museum gelopen.Morgen opnieuw proberen want het is al 14.30 uur en ze sluiten om 16 uur.

Hier is veel info over onder andere het VOC schip de Batavia.

Bij " Bunnings'  een groot warenhuis lijkend op Hornbach bij ons 2 nieuwe stoelen opgehaald op kosten van Apollo. De stoelen die wij mee gekregen hadden, hebben het onderweg allebei begeven. Maar niet lachen. Dat ligt niet aan ons gewicht maar aan de enorme teleurstellende kwaliteit van die stoelen. We kunnen weer gewoon relaxed zitten zonder het gavaar dat er doorheen zakken of dat een kant afscheurt.

Een wijntje gedronken en genoten van de zonnige avond. Oja. Heel raar maar je ziet de maan hier overdag altijd.

Woensdag 30 oktober. 30 graden in Geraldton.

Een rustige start gemaakt en op de camping met horten en stoten via de Ipad wat dingen op de mailbox bekeken en beantwoord.

's-middags naar het WA Museum gegaan. Veel info over de cultuur, natuur en de opbouw van Australie nadat het ontdekt was. Van oudsher een land van Aboriginal stamen die alleen in talen van elkaar verschilden maar van Noord tot Zuid en van Oost tot West al sinds duizenden jaren hier leefden.

Zij leven nog steeds in de oorspronkelijke trant van het feit dat zij gebruik mogen maken van het land en daarvoor dankbaar zijn en alles aan te danken hebben.

Veel ontwikkelingen zoals landbouw, veeteelt en handel zijn mede op basis van de kennis van de Aboriginals ontwikkeld.

Ook is er een permanente expositie over de Batavia en andere VOC-schepen die begin 17e eeuw in de wateren voor de kust van West Australie vergaan zijn. Een erg interessante maar ziet zo groots opgezet museum en helemaal gratis voor bezoekers.

Donderdag 31 oktober. 30 graden.

Na dit verhaal kijken of we nog enkele foto's kunnen plaatsen en dan gaan we verder richting Dongara.

Tot de volgende aflevering.

1. Hans verschuren:
    31 oktober 2013
    wel leuk en apart met die dolfijntjes.
    jullie zien wel veel maar daar ging je voor.
    Geniet ze
  2. Thiely:
    31 oktober 2013
    Weer genoten en wat me het meest verrast is wel de snelheid van de tijd. Ik lees je verhalen en zie de datums voorbij komen en denk Wow ook daar gaat de tijd snel. Je maakt echter welk veel meer mee dan ik hier achter de PC . Maar je geeft met ook "vleugels".
    Ik ga pas weer in 2015 ,maar door jouw verhalen ben ik al wel begonnen met de planning. Want daar staat en valt de vakantie mee. Het is dus genieten. De foto's spreken voor zich en is een leuke aanvulling en geeft beeld bij woord. Tot later .

Thiely
  3. Hans& Addy:
    Hoi jullie tweekes
    Weer op Google Earth de lange boulevard gezien met rotondes in Geraldton, leuk om jullie zo te volgen.
    Grt Addy
  4. Leonie Huijbrechts:
    Hoi, hoi

Weer ontzettend genoten van alle informatie. Hier ook alles goed, wij hebben vanmiddag de verjaardag van Joke gevierd op de badminton, was weer gezellig, maar we missen je wek hoor Riki. Tot volgende week.
  5. M. Hagedorn:
    31 oktober 2013
    Weer heel gezellig om te lezen,en de foto's te zien.Vooral die van jou Riki achter het stuur.Nog een fijne reis. Doei Mirca
  6. Miriam:
    2 november 2013
    Hé Rieki en Miel, sorry dat ik nog niet eerder gereageerd heb, betekent trouwens niet dat ik niet aan jullie denk, maar ook bij ons gaat het hard met de tijd. Ik zie dat jullie weer veel prachtige dingen meemaken en zien. Waar blijven de vogeltjes Miel?
    Ook hier gaat de tijd erg hard, jullie zijn al weer bijna 1 maand onderweg!!! Nog heel veel plezier en het ga jullie goed daar
    Groetjes, Miriam en natuurlijk de rest van de familie
  7. Henk-Rinet:
    3 november 2013
    Hoi Miel en Riki.Na onze reis door Namibië eindelijk de tijd gevonden om jullie reis te volgen. Prachtige foto's en mooie verslagen. Zien uit naar de volgende.
    Henk en Rinet
  8. Jos en Corry Willekes:
    4 november 2013
    Hoi Avonturiers
    Het word steeds spannender jullie reis,
    Dat van die stoelen moeten wij maar geloven he, wij niet dus!!
    Wij lezen wel dat jullie met volle teugen genieten, ga zo door, want je bent weer in dat koud natte Nederland voor dat jullie het in de gaten hebben.
    Tot de volgende blog

Groetjes