Weer een week voorbij.

24 oktober 2013 - Denham, Australië

Daar zijn we weer. Vandaag is het donderdag 24 oktober en we zitten in Denham vlak bij Monkey Mia. Even een terugblik op afgelopen week.

Donderdag 17 oktober. 36 graden.

Van Port Hedland naar Karijini NP gereden. Overnacht in Aushi Roadhouse bij Najimu. En jawel de eerste rose's gezien. Ze waren wel roodbruin van het stof en erg luidruchtig. Vanwege het feit dat we bij een roadhouse zaten was er de hele nacht activiteit en ook van de Rose's. Ze lieten zich de hele nacht horen.

Vrijdag 18 oktober. 38 tot 40 graden.

Naar Dales Gorge gereden. Een wandelroute genomen naar een waterval met een klein meertje. Daar even lekker gezwommen en enkele kakatoes kunnen filmen. Een betrekkelijk eenvoudige route maar door de hoge temperatuur toch erg lastig. Onderweg ook nog enkele kleinere spinifex duifjes gezien en op de film vastgelegd. Aan het einde van de middag naar Tom Price gereden. Een plaatsje genoemd naar een Amerikaan die daar de eerste ijzermijn ontwikkelde.

Zaterdag 19 oktober. 38 graden.

In een ruk naar Exmouth gereden. Dat ligt op een schiereiland aan de Indische Oceaan, aan de westkust. Onderweg begon de wind aan te trekken en leek het iets koeler te worden. Tenminste koeler, altijd nog net boven de 30 graden, maar met een windje. Ook nog enkele kaketoes gezien onderweg maar niet gefilmd. Dat lukte niet omdat ze meteen na het uitstappen wegvlogen en de temperatuur buiten was nog steeds boven de 30 graden en in de camper 25 tot 26 graden en als je dan naar buiten gaat dan wordt je bevangen door de warmte en overvallen door de vliegen. Dat is soms wel te doen maar meestal een hele opgave. Bij Nanutarra roadhouse kwamen we nog enkele naaktoog kaketoes tegen die er allerbelabberst uit zagen. Gewoon erg vuil van het stof. Alles draagt hier trouwens overall de kenmerken van het rode stof.

Een mooie camping opgezocht vlak bij de lagune. Recht voor ons Exmouth Golf en achter ons de Indische Oceaan. Echt een zomerparadijs voor de wat beter gesitueerden hier. Een soort Burgh-Haamstede met allerlei bungalows en zo.  Voor het eerst een " koude" nacht gehad. Onder de 20 graden.

Zondag 20 oktober. 37 graden.

Naar de kop van het schiereiland gereden en langs de westkust naar beneden. Enkele stranden verkend en de prachtige turquoise blauwe zee gefilmd en gefotografeerd. Het schildpadden centrum bekeken en weer het een en ander bijgeleerd over die dieren. Op de kop van dat schiereiland ligt een enorm zendmasten park van de Royal Australian Navy. Het Naval Communications Centre. Van daaruit worden de marineschepen en onderzeeers van berichten voorzien.

Maandag 21 oktober. 30 graden.

Naar Coral Bay gereden en daar helaas niet kunnen snorkelen omdat er teveel wind stond. Alweer een erg mooi strand aan die turquois blauwe zee. Prachtige idyllische plaatjes geschoten. Het echte vakantiegevoel.

Van daaruit doorgereden naar Carnarvon.

We merken nu dat we toch al wel heel veel kilometers achter de rug hebben. Dat heft voornamelijk te maken met de hoge temperaturen en het feit dat we daardoor overdag niet zoveel kunnen bekijken. We hebben inmiddels ook al wel erg veel water verbruikt voor onszelf. Het was daar nog iets te warm voor ons.  Vanaf nu gaan we het wat rustiger aan doen. Er is nu ook meer gelegenheid om leuke dingen te gaan bekijken en met de iets lagere temparaturen is dat voor ons ook beter te doen. 25 tot 30 graden is aangenamer dan temperaturen boven de 35 graden.

Bij binnenkomst in Carnarvon meteen plantages tegen gekomen. Bananen, Mango's en andere groenten en fruit.

Dinsdag 22 oktober. 26 graden.

Vandaag een stukje terug naar het noorden gereden naar de Blowholes. Een indrukwekkend stukje natuurgeweld wanneer de golfbeweging het zeewater door de openingen in de rotsen omhoog spuit. Prachtig en indrukwekkend.

Daarna een kilometer zuidelijker naar Point Quobba gereden. En daar voor het eerst weer gesnorkeld. Omdat het koraal hier meteen aan het strand begint is het minder indrukwekkend dan in open zee maar er zitten net zoveel verschillende soorten veelkleurige vissen, schaaldieren en zee-egels.

In de middag een stukje cultuur gesnoven en de One-Mile Jetty gelopen. Een pier van 1 1/2 kilometre de zee in waar vroeger het vee op boten geladen werd en goederen aan land gebracht werden.

Woensdag 23 oktober. 27 graden. 's-nachts 19 graden.

Opnieuw naar het noorden gereden naar Rocky Pool. Dat ligt aan de weg naar Mount Augustus diep in het binnenland. Die ligt 450 kilometer verder en dat hebben we toch maar niet gedaan. Net iets te ver voor een dagtrip. Niet dan. Hoewel daar wel de grootste Monoclide ligt van Australie. Net zoiets als Ayers Rock (Uluru) maar dan twee keer zo groot.

Rocky Pool was ver opgedroogd maar toch de moeite waard. Enkele Kaketoes gezien maar op grote afstand en parkieten gehoord maar niet gezien welke het waren. Bij de pool watervogels gefilmd en een kleine kudde runderen die daar kwamen drinken.  Langs de weg onze eerste Emoe gezien.

Daarna doorgereden naar Denham, ongeveer 25 kilometer voor Mnkey Mia.

Donderdag 24 oktober. 26 tot 27 graden.

Vanmorgen naar Monkey Mia gereden maar we waren te laat voor de voedertijden van de dolfijnen. Ze waren vroeg vandaag. Morgenvroeg nog mee een keer gaan kijken. Maar dat horen jullie volgende keer. We gaan nu even een terrasje pikken.

PS.  Het inbrengen van foto's lukte hier niet en ook niet het corrigeren van de teksten bij de foto's van vorige keer dus ook dat komt volgende keer. Er zit wel een enkele video bij van een paar mooie Rose kaketoes.

1. Jose:
    24 oktober 2013
    Wat een leuke verhalen, het lijkt me er schitterend. Geniet ervan .groetjes
  2. Toos:
    24 oktober 2013
    Hier ook nog lekker warm hoor en de nachten heerlijk koel (jaloers)?
    Verder hier niks te beleven alleen veel bladeren van de bomen en Cees W is jarig heb je toch iets waar je een borrel op kunt drinken.
    Groetjes en blijf gezond met die hitte.
  3. Hans& Addy:
    Hoi,
    Jullie gevolgd via Google Earth [maps] leuk om de plaatsen te bekijken, lijkt inderdaad wel een beetje op het duingebied van Burg Haamstede, [ Monky Mia ]
    Grtj Hans&Addy
  4. Jos en Corry Willekes:
    24 oktober 2013
    We kunnen er niet genoeg van krijgen.
    Hebben jullie ook al last van de bosbranden, want zoals we hier op het nieuws horen staat zowat het hele zuiden (Sydney e.o.) in de hens.
    Verder nog een fijne tijd daar en hoe jullie taai.
    Groetjes Jos en Corry
  5. Leonie Huijbrechts:
    24 oktober 2013
    Ik kijk alweer uit naar volgende week donderdag, naar de nieuwe verhalen. Veel plezier nog en zet een petje op als het te heet wordt, anders smelten je hersens, haha Groetjes: Leonie
  6. Thiely:
    26 oktober 2013
    Leuk dit na te lezen , spannend en vernieuwend.
    We follow you !! Keep us posted ..
  7. Marijke van der Broek:
    27 oktober 2013
    Hallo Riki en Miel,

Wat leuk om de verhalen van jullie te lezen.
    Goede reis en veel plezier.
  8. M. Hagedorn:
    28 oktober 2013
    Heerlijk het snorkelen daar hé, duiken lijk mij daar ook heel mooi om te doen. (wie weet!!)Wacht weer jullie verdere belevenissen met heel veel plezier af. Groetjes Mirça.