Van West naar Oost tot aan de grens met de staat Victoria. 2

7 december 2013 - Mount Gambier, Australië

Hallo we gaan weer verder waar we gebleven waren vanuit Mt Gambier waar het inmiddels 23 graden is. Een paar uren geleden was het nog 30 graden en zijn we de stad in geweest, maar dat later.

Vrijdag 6 December.  18 graden vanuit Meningie.

Het is vandaag Sinterklaas en de goedheiligman is nu bij jullie en heeft mogelijk voor iedereen weer cadeautjes gebracht. Hier gaan ze links en rechts in de komende weekenden optochten houden met de Kerstman en de Kerstgedachten als hoofd onderwerp.

Wij gaan vandaag verder naar het Oosten richting Mount Gambier aan de grens met de staat Victoria. Eerst naar Kingston langs de kust.

Ongeveer 150 km langs de kust ligt het Coorong Nationaal Park. Een uitgestrekte lagune langs de hele kust als een soort binnenzee afgescheiden van de feitelijke kust door een groene laag heuvels die van een paar honderd meter tot een goede km ver in zee liggen vanaf het vaste land. De weg die wij volgen is een lange rechte weg met afwisselend groene graslanden met enkele lage struikjes waarop groepen schapen en runderen te zien zijn. En dan weer dichte stukken bebossing op een afstand van nog geen tien meter van de kant van de rijbaan waardoor je alleen maar iets recht vooruit kunt zien. Langs de weg enkele holen van wombats gezien. Net grote konijnenholen maar dan met een opening van zo'n 30 tot 40 cm in diameter. Geen wombats gezien want die liggen overdag kennelijk te slapen en zijn 's-nachts actief.  Ook een paar Emu's op een stuk weg waar ze gelukkig van de rijbaan werden af gehouden door een stuk afrastering van schapengaas op zo'n 30 meter afstand vanaf de weg. Alweer een gebied met verschillende gezichten.

Ongeveer 20 km voor Kingston naar de kust gereden naar een plek die The Granits wordt genoemd. Een grote parkeerplaats pal aan de duinen waarachter een langgerekt wit strand met recht voor je neus een stuk of vier bolders van graniet die pal aan het stand in zee liggen. Vandaar de naam The Granites.

Lekker een bakste koffie gedronken en omdat we daar op dat moment toch alleen waren en het droog en niet te warm was, hebben we de camper eens helemaal uit geboend. Het was wel een keertje goed om te doen. Er zat veel rood stof op de gekste plaatsen. Hij ziet er voor de komende tijd weer goed uit.

In Kingston een enorme Kreeft gefotografeerd die daar bij een roadhouse staat om aan te geven dat we ook hier in een gebied zitten waar kreeften gevangen en verhandeld worden.

Hierna zijn we iets van onze geplande route afgeweken en niet vervolgd langs de kust maar binnendoor naar Naracoorte gereden. Halverwege die route, die gedeeltelijk door bosgebied gaat, werden we aangenaam verrast door een Echidna die de weg wilde gaan oversteken. Een dier in de orde van de vogelbekdieren die net als zij eieren leggen en de jongen daarna zogen. Op het eerste gezicht net een grote egel maar toch heel anders met een bijzonder waggelend loopje. Ik hoop het jullie een keertje vanaf de film te kunnen laten zien. Een dier dat je bij hoge uitzondering in een Australische dierentuin zou kunnen zien.

Vanuit Naracoorte via Penola naar Mount Gambier afgezakt. Een grote stad aan zee die op enkele kilometers van de staatsgrens met Victoria verwijderd ligt.

We hadden onderweg al vele velden met druivenranken gezien met tussendoor weilanden of enorme graan- danwel grasvelden.

Maar dit hier tart elke verbeelding. Kilometerslange aaneengesloten groene velden en allemaal druivenranken. En omdat het hier zo vlak is kon je goed zien dat die velden zich ook kilometers ver het land in uitstrekten. Druivenranken waaraan je goed het leeftijdsverschil kon zien. Jonge aanplant die nog afgeschermd werd met lange plastic zakjes eroverheen om de konijnen en ander ongedierte er vanaf te houden. Tot planten van enkele jaren oud en enkele gaarden waar druivenranken staan die zeker al 40 tot 50 jaar oud zijn.

En ook hier het ene wijnhuis na het andere. Het ene nog grootser en chiquer aangekleed en gepresenteerd dan het andere. En met allemaal bekende namen die we hier al op diverse plaatsen in de dranken zaken of liquor shops.  tegen gekomen zijn. En alle soorten wijn worden met naam en toenaam langs de weg aangeboden. De  Riesling, Merlot, Chiraz en Cabernet wijnen. Onze voorkeur heeft de Cabernet Sauvignin waar we hier al enkele litertjes van weggewerkt hebben.

Rond 6 uur op een caravanpark aan de noordzijde van Mt. Gambier aangeland.

Zaterdag 7 December.  Een zonnige start van de dag met zo'n 24/25 graden.

Vanmorgen eerst het een en ander gewassen en vanmiddag de stad ingegaan. Enkele kleine boodschappen gedaan en toen naar Blue Lake.

Een attractie van de eerste orde. Mount Gambier is een stad op een oude vulkaan en middenin de stad liggen de resten van die vulkaan rond een kratermeer. En dat meer is werkelijk waar helderblauw gekleurd. Alsof het een kleur wasmiddel is zo blauw. Je zult het eerdaags wel zien op de foto.

Ook zijn we nog geweest naar Umpherston sinkhole. Een aan de rand van de stad gelegen "gat" in de grond. Het is een voormalige grot in het limestone die ooit is ingestort en een prachtig rond gat met een diameter van zo'n 65 meter heeft achtergelaten. Ene lord Umperston heeft dat eens gekocht en bewaard gelaten. Door vrijwilligers van de bevolking van Mt. Gambier is dat gat omgetoverd tot een toeristische attractie door er looppaden in aan te leggen en er een prachtige bloementuin van te maken. 's-avonds is er speciale verlichting waarbij ook de possums naar buiten komen en te voederen zijn. Dat gaan we vanavond nog even bekijken. Op dit moment is het, na een lekker warme dag, iets aan het afkoelen en komt de zonsondergang er aan.

Zo meteen nog even skypen met het thuisfront en dan morgen weer een nieuwe dag met verrassingen tegemoet die ons naar de staat Victoria gaat brengen.

Allee allemaal tot de volgende keer.

En dan hebben we hopelijk ook weer wat foto's kunnen plaatsen en kunnen jullie weer een beetje zien van wat wij gezien hebben.

1. Jose:
    Super verhalen. Geniet
  2. Aline:
    Dag Riki en Miel,

Miel als je hier zou zijn kreeg je van mij een paar excentrieke vogels met de Sint. Je bevlogenheid (wath is in a name) is aandoenlijk.
    Je bent een echte vogel liefhebber getuigen je kennis.
    Jammer dat er bij ons vrijwel alleen saaie, kleurloze vogels zijn!!

Knuffels, Aline.
  3. Anny:
    7 december 2013
    Weer geweldig! Vooral die schapenkazen afscheiding :-) :-) :-) .
  4. Connie van Dongen:
    8 december 2013
    Hey Riki & Miel,

Nog steeds volop avonturen vanuit down under. Leuk om het zo te kunnen volgen.

Veel plezier weer en tot lezens!

Groetjes Connie