Van West naar Oost 3.

28 november 2013 - Port Lincoln, Australië

Hallo allemaal.

Er staan weer een aantal nieuwe foto's op en de kaart met alle routepunten tot nu toe is weer bijgewerkt. Plezier met kijken. De verhalen van afgelopen week komen hierna weer aan de beurt.

Maandag 25 November. Tussen de 20 en 27 graden in Ceduna.

Met 20 graden en licht bewolkt de dag begonnen en daarna werd het geleidelijk aan warmer en benauwder. De camper weggebracht en duimen gaan draaien dat alles op tijd klaar zou zijn zodat we vanavond een "huis" zouden hebben om in te slapen.

Eerst de verhalen van de afgelopen week op de site gezet en ons "vermaakt' / onze tijd doorgebracht bij de winkeltjes hier en in de camp-kitchen.

Om vier uur de camper opgehaald en de garagehouder wist ons te vertellen dat hij done maar ook weer niet helemaal done was. Hij zou de volgende morgen op de camping zelf komen starten om te horen wat er mis kon zijn. De service-beurt was wel bijna helemaal gedaan maar daarbij was aan de electronica niets gevonden dat mis kon zijn.

De avond buiten doorgebracht. Tot half elf was het buiten nog zeker 27 graden. Eindelijk weer hogere temperaturen.

Dinsdag 26 November. 25 graden in de ochtend en midden op de dag 30 graden in Ceduna.

We gaan proberen om vandaag vanuit Ceduna Via Monky Bay en Streaky Bay in Elliston terecht te komen, ergens halverweg naar Port Lincoln.

De garagehouder kwam iets voor negenen en de camper startte meteen. Het bekende kiespijn verhaal. Waarschijnlijk toch een of meer zwakke gloeipluggen maar  dat zullenen we pas gaan merken wanneer we weer een koude nacht gaan meemaken. Hij moest nog wel terug want het luchtfilter en het brandstof filter moesten nog vervangen worden. Die had hij gisteren besteld en zouden tegen half elf binnen zijn.

Tegen kwart over elf konden we Ceduna achter ons laten. Net voorbij Monky Bay een dirtroad genomen naar Baird Bay. Een plaats waar dagtrips georganiseerd worden naar zeehonden en dolfijnen waar je dan bij kon zwemmen en snorkelen. Er kwam net een groep schooljeugd terug aan land en die hadden de grootste lol.

Wij hebben daar een lekker bakske gedaan en omdat het al bijna half drie was hebben we maar geen snorkeltrip meer genomen.

Brair Bay is een prachtige grote (in lengte) en ruime door een schiereiland omsloten, maar ondiepe baai.

Hierna naar Murpheys Haistacks gegaan. Een groot aantal rotsen midden in het veld die wel wat weg hadden van hooibergen. Vandaar de naam.

Aanstalten gemaakt om door te rijden naar Elliston maar toch maar gestopt bij Port Kenny aan Venus Bay omdat het al weer half zes was. De dag vliegt als je lol hebt zeggen ze wel maar dat was vandaag dan ook weer het geval. Elliston zou te laat worden dus de camping opgezocht in Venus Bay. Veel Pelikanen en meeuwen die van zich lieten horen bij de tafel waar vis schoongemaakt werd door de hobby-vissers die weer het een en ander gevangen hadden vanaf een bootje.

Sinds lange tijd ons weer tegoed gedaan aan een portie friet met een kipburger. Ook wel lekker. Later het intussen onontbeerlijke glaasje wijn en het glas geheven op je verjaardag Hans. Morgen verder richting Port Lincoln. Nog een dag of twee / drie en we zitten in Adelaide.

Woensdag 27 November. 22 tot 28 graden in Venus Bay en onderweg.

Om 8 uur is het nog flink mistig / heiig. Geleidelijk aan trekken de wolken weg en tegen 10 uur hebben we een heldere nagenoeg wolkenvrije lucht.

Eerst omhoog gereden naar de lookout voor een overzicht over de Venus baai. Inderdaad een prachtig zicht en een erg grote baai bij zo'n kleine plaats op een schiereiland.

Bij Elliston de Elliston Clifftop tour genomen. Die voert je over een afstand van ongeveer 6 kilometer over de toppen van de klippen met een prachtige vergezichten en uitzicht over de baai. Langs die route staan ook verschillende beelden van locale beeldhouwers. Wel leuk om die daar aan te treffen.

We hebben onszelf bovenop die klippen getrakteerd op een bakske chocomel met een warme krentenbol. Die hadden we onderweg gekocht bij de Colton Bakery. Een boerderij bakkerij langs de doorgaande weg die in een kast verschillende broodprodukten aanbood voor vier dollar per verpakking. En of je dan wel zo beleefd wilde zijn om die centen te deponeren in het geldkistje dat er bij stond. Zelfbediening met vertrouwen dus. En we hadden lekkere krentenbollen met een laagje zoet eroverheen alsof het bolussen waren. Weer eens wat anders.

Het gebied is hier licht heuvelachtig met hier en daar enkele graanvelden maar toch overwegend grote velden met verdorde geelkleurige graslanden met daartussen een enkele verdwaalde boom en struik.Rode en zwarte asfaltwegen die niet al te breed zijn en waar je dus continu alert gehouden wordt wanneer een tegemoetkomende vrachtwagen of roadtrain voorbij komt.

Elliston op zich is maar een klein plaatsje met de onontbeerlijke historic Jetty die je in nagenoeg elke plaats aan de kust zult  vinden. Het was vroeger dan ook de enige verbinding met de buitenwereld. Wegen naar het binnenland waren er toen nog niet. Alleen boten konden bij die plaatsen komen.

De kustlijn tussen Ceduna en Port Lincoln is er een van aaneengeschakelde baaien en baaitjes. Van kleine pitoreske baaitjes van een paar honder meter breed en ongeveer 200 meter diep vanaf de kustlijn, tot baaien van kilometers lengte die omsloten worden door eilanden of schiereilanden en daarmee werden afgeschermd van de stille Oceaan.

Het is dan ook even schrikken wanneer we ongeveer 85 kilometer voor Port Lincoln links van de weg een grote baai zien verschijnen die vervolgens alleen maar breeder wordt. En dat terwijl we weten dat rechts ergens de stille Oceaan moet liggen. Zijn we dan ergens verkeerd gereden en zitten we op een schiereiland of moeten we zometeen ergens een brug over. Wanneer dan een 15 kilometer verder blijkt dat het een meer is dat richting Wangary begrenst wordt door drooggevallen zoutmeren zijn we weer gerust gesteld. Later blijkt dat Lake Hamilton te zijn dat volledig ingesloten ligt en volkomen vrij maar erg dichtbij de Oceaan.

Tegen vier uur zijn we in Port Lincoln. Een havenstad net voor en iets ten Zuid-Westen van Adelaide. Het is inmiddels 27 tot 28 graden terwijl we onderweg de indruk hadden dat het 20 22 graden en een lekkere temperatuur was. Toch weer zweten wanneer we uit de camper gaan. Ook bij het caravan park is een jetty.

Genoten van een sapje in de zon.

Morgen blijven we nog hier en gaan daarna verder richting Noord en Port Augusta.

Donderdag 28 November. Herfstweer. Regenachtig, 16 tot 18 graden.

Vandaag wassen, enkele boodschappen doen en naar de bieb voor foto's en verhaaltjes op de site.

En voorzover nu te zien is dat allemaal gelukt.

See / hear you next time. Bye.

1. Thiely:
    28 november 2013
    Mooi de verhalen en de foto's. Wat me opvalt is dat het zo rustig is over al. Volgens mij kom je nu dichter in de buurt van John.. Want op de kaart zie ik dat niet optimaal .Maar ik ga er straks mijn wereld kaart even bij pakken dan zie ik de plaatsen beter en krijg ik beter beeld Dank je weer voor je verhalen en foto's ..
  2. Hans& Addy:
    Hoi gullie tweekes,
    Wat een vervelende mankementen met die camper, fijn dat je hem huurt dat scheelt weer in het kostenplaatje.
    Mooie reis verder en bedankt voor je verhaal, ge kunt er nog een boek van maken samen met de foto's.
  3. Rob Wols:
    28 november 2013
    Naar buiten kijkend naar een druilerige en sombere dag jullie verhaal aan het lezen, om jaloers op te worden. Wat een prachtige reis maken jullie, afgezien van wat probleempjes met de camper gaat de reis voorspoedig zo te lezen. Geniet er maar van.
  4. Toos:
    28 november 2013
    Net db vergadering gehad maar jou verhalen zijn toch iets spannender dan de wijkbus verhalen. Ps. we missen je toch wel een bietje wor zijn erg vroeg klaar met vergaderen nu jij er niet bij bent ha ha.gr
  5. Anny:
    30 november 2013
    Bedankt weer voor het mooie reisverslag!
    Hoe zijn de prijzen in vergelijking met Nederland daar qua eten en drinken?
    Groetjes Anny Binck